• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

TOP 5: sveikiausios sodo piktžolės

Autorius: Balsas.lt
2011-09-06 15:14:00

TOP 5: sveikiausios sodo piktžolės
Gamintojo nuotr.

Turbūt niekada nesusimąstėte, kad piktžolės, augančios jūsų sode ar kaimynystėje, turi daug gydomųjų savybių ir yra naudingos jūsų sveikatai. Atitinkamai paruošti patiekalai iš piktžolių yra ne tik skanūs, bet svarbiausia nieko nekainuoja.

 Svarbu atpažinti piktžoles ir rinkti jas tose  vietose, kurios yra atokiau gatvių ir mažiau teršiamos. Atminkite, tai kas valgoma, nebūtinai yra be alergenų.

 Jei jau užsidėjote pirštines, galime eiti į daržą:

1. Kiaulpienė

 Kiaulpienė yra laikoma vienu sveikiausių ir visapusiškai naudingu augalu. Visas augalas yra valgomas. Lapai, daug kam primenantys vitaminų piliules, savyje turi vitaminų A, C ir K, daugiau nei pomidorai. Kita vertus, pomidorai be vitaminų yra ir kalcio, geležies, mangano bei kalio šaltinis.

 Kiaulpienės lapai skaniausi kol yra jauni, t.y. pavasarį arba vasaros pradžioje. Iš kiaulpienių lapų galite virti sriubą arba apkepti nedideliame alyvų aliejaus kiekyje, pagardindami druska, česnaku ir aitriaisiais pipirais.

 Kiaulpienių žiedus galima iškepti tešloje arba padaryti paprastą gėlių vyną su razinomis ir mielėmis. Jei esate pakankamai drąsus, galite išbandyti ir kiaulpienės šaknį - sumalti ją ir užplikyti kaip kavą bei pasaldinti cukrumi.
 
2. Portulaka
 Jeigu kada nors gyvenote mieste, jums tikrai yra tekę matyti paprastąją portulaką. Ji veši šaligatvių įtrūkimuose. Turėdama ne tik puikų skonį, portulaka daugelį kitų augalų ir maistinių produktų lenkia savo omega 3 riebiųjų rūgščių kiekiu, kurių paprastai gauname iš lašišos.
 
 Jei jums nepatinka kiaulpienės kartumas, jūs tikrai nustebtumėte paragavę portulakos, kuri turi citrininį skonį. Tiek stiebai, tiek lapai, tiek žiedai yra valgomi ir gali būti drąsiai dedami į mišraines ir salotas. Šis augalas valgomas bene visame pasaulyje.
 
 Vis dėlto, nuimdami šios piktžolės derlių, būkite atidūs. Yra labai panašus augalas, vadinamas karpažole, taip pat augantis šaligatvių tarpuose. Karpažolė yra kur kas plonesnė ir gležnesnė nei portulaka. Kartą aptikę portulaką, persikelkite ją į savo daržą.
 
3. Baltoji balanda
 Ši piktžolė yra lyginama su špinatais, tik laikoma dar sveikesne ir lengviau besiveisiančia. Joms užaugti reikia kiek geresnių sąlygų nei visur esančioms kiaulpienėms, tačiau daržuose ir net miestuose šių augalų netrūksta.
 
 Geriausia augalo dalis - lapai, savo struktūra primenantys aksomą, su baltais milteliais apačioje. Vertingiausi lapai yra jauni, todėl negyvus ir ligotus lapus išmeskite.
 
 Lapai ir jauni stiebai gali būti greitai apvirti ir skoniu iš tiesų primena špinatus bei riešutus. Puodelis balandos turi dešimt kartų didesnę už rekomenduotiną vitamino K ir triskart didesnę vitamino A normą bei daugiau nei užtektinai vitamino C, taip pat pusė kalcio ir magnio normos.
 
4. Gyslotis
 
 Jis dažniausiai naudojamas kaip vaistažolė, savo maistinėmis savybėmis panašus į kiaulpienę, nes turi daug geležies ir kitų svarbių vitaminų bei mineralų. Lapai skaniausi jauni, senesni taip pat valgomi, bet kartūs ir sunkiai kramtomi.
 
 Paruoštų gysločių skonis gali priminti šparagus, riešutus - tam juos reikia kelias sekundes pakepinti alyvų aliejuje. Ilgesni ir rudesni gysločio lapai gali būti ruošiami tokiu pačiu būdu, tik, jie turi daugiau vidinių pluoštinių stiebų.
 
 Taip pat yra valgomos ir gysločio sėklos, tačiau, kad surinktumėte jų bent saujelę, turėsite būti itin kantrūs.
 
5. Dilgelė
 
 Nors dilgelės daug kam asocijuojasi su skausmu, iš jų galima ruošti ne tik visiems gerai žinomą arbatą, bet ir daug kitų patiekalų.
 Geliančių dygliukų poveikis mažėja kai jos apdorojamos garuose ar yra išverdamos. Kad surinktų dilgėlių derlių, sodininkai paprastai naudoja storas pirštines.
 
 Kai kam dilgėlės skoniu primena špinatus, tačiau jos yra kur kas sveikesnės ir netgi skanesnės nei pastarieji. Dilgėlėse yra daugybė mineralų - jodo, magnio, natrio, fosforo ir silicio. Jose taip pat daugiau baltymų lyginant su kitais augalais.
 
 Užplikę dilgėlių lapus - gausite puikią vitaminingą arbatą, išgėrę ją, galite suvalgyti ir lapus. Pagardinkite arbatą cukrumi arba medumi. Dilgėles galima ir džiovinti, tokiu būdu jos nustoja badytis, o iš džiovintų lapų galite paruošti ne tik arbatą, bet ir sriubą.
 
Asmeniškai TAU dietologo sudarytas valgiaraštis
​​​


Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus