• Meilė ir seksas
  • Grožis ir stilius
  • Sveikata ir dieta
  • Nėštumas ir vaikai
  • Namai ir maistas
  • Gyvenimo būdas
  • Žvaigždės
  • Pramogos
  • Naujienos
  • Konkursai

Diabetas – liga, kurios galima išvengti?

Autorius: Moters Savaitė
2011-03-28 14:00:00

Diabetas – liga, kurios galima išvengti?
123rf.com

Diabetas vis jaunėja. Kas 15 metų sergančiųjų skaičius padvigubėja. Ir nors ši liga tikrai nėra užkrečiama, diabetas paskelbtas XXI a epidemija.

Diabetą, dar vadinamą cukralige, sukelia angliavandenių apykaitos sutrikimai, dėl  kurių padidėja arba sumažėja gliukozės kiekis kraujyje.

Pirminis cukrinis diabetas, vadinamas I tipo cukrinis diabetas – tai liga, kuri paprastai pasireiškia ankstyvame amžiuje, vaikystėje ar paauglystėje. Šios ligos priežastys dar nėra pakankamai ištyrinėtos, tarp labiausiai tikėtinų minimas paveldimumo faktorius, persirgtos virusinės infekcijos. Tai nuo insulino priklausoma ligos forma, kai kasa apskritai liaujasi gaminusi insuliną. Deja, kol kas nėra įvardyta profilaktinių priemonių, kaip būtų galima šios ligos išvengti.

II tipo cukriniu diabetu dažniausiai serga vyresni nei 40 metų, viršsvorio turintys žmonės – jų organizme insulinas gaminasi, tačiau pasireiškia jo sekrecijos sutrikimai. Kaip tik šio tipo diabetą pats žmogus gali kontroliuoti koreguodamas savo valgiaraštį ir gyvenimo būdą, o kartais taip pavyksta sėkmingai užbėgti ligai už akių.

Kaip nesusirgti?

Labiausiai paplitęs būdas saugotis šios ligos – tai dieta, kuri turi du esminius apribojimus: bendro kalorijų kiekio ir suvartojamų angliavandenių. Angliavandeniai ribojami siekant neapkrauti kasos, o kalorijos – kad nedidėtų riebalinis audinys. Taip pat svarbu stebėti, kad mityba būtų įvairi, maitintis dažnai (5-6 kartus per dieną), nepersivalgyti, vartoti daugiau virtų, garuose troškintų patiekalų.

Angliavandeniai: taip ir ne. Svarbiausias  diabeto profilaktikos principas – kaip įmanoma apriboti, o dar geriau – apskritai iš valgiaraščio išbraukti lengvai pasisavinamus angliavandenius, tai yra cukrų ir saldumynus.

Angliavandeniai skirstomi į tris grupes.

Pirmoji grupė – tai, ką valgyti galima, ir netgi rekomenduojama kuo daugiau: visų rūšių daržovės (išskyrus bulves), žalumynai, šparaginės pupelės, špinatai, grybai, kava, arbata be priedų, mineralinis vanduo.

Antroji grupė – tai ką turėtumėte vartoti nuosaikiau: kruopos, makaronai, duona, nesaldūs sausainiai, pienas, rauginto pieno produktai, vaisiai.

• Saugantis diabeto, ryžius rekomenduojama vartoti virtus atskirai, o ne pagamintus kaip košę, su pienu ir sviestu.

• Manai, pastaruoju metu susilaukiantys vis daugiau kritikos – tikrai ne uždraustas vaisius. Jų šiek tiek galima, bet tik griežtai kontroliuojant cukraus kiekį kraujyje jei jums jau diagnozuotas diabetas.

• Grikiai apskritai ilgą laiką laikyti nu diabeto saugančiu ir gydančiu produktu. Naujausi moksliniai tyrimai parodė, kad jie jokiomis stebuklingosmi savybėmis nuo kitų kruopų nesiskiria. Taip, juose gausu geležies ir vitaminų, bet vis dėlto jokių sąsajų su cukriniu diabetu nenustatyta.

• Visos kruopos ir makaronai valgomi šiek tiek neišvirti.

• Su lupenomis virtos bulvės priklauso antrajai angliavandenių grupei, tačiau su pienu ir sviestu sugrūstos į košę jau pereina į trečiąją, draudžiamąją.

Trečioji grupė – tai, ko derėtų apskritai vengti: cukrus, uogienė, saldainai, medus, saldūs gazuoti gėrimai, sultys be minkštimo.

Daržovės ir vaisiai. Valgykite daugiau daržovių, žalumynų: juose esantys angliavandeniai organizmo pasisavinami daug lėčiau, taigi nesukelia didelio cukraus kiekio šoktelėjimo kraujyje. Pagal tai, kiek juose yra angliavandenių, daržovės ir vaisiai skirstomi į 3 grupes. Mažiausiai angliavandenių yra agurkuose, pomidoruose, kopūstuose, cukinijose, moliūge, baklažanuose. Šiek tiek daugiau – morkose, svogūnuose, ridikuose, burokuose, citrusiniuose vaisiuose, braškėse, serbentuose, bruknėse, avietėse, abrikosuose, kriaušėse. Daugiausia angliavandenių esama bulvėse, bananuose, vynuogėse, saldžiuose obuoliuose.

Maistinės skaidulos. Siekiantiems išvengti diabeto taip pat rekomenduojama valgyti daugiau maistinių skaidulų turinčio maisto – skaidulos su kitais maisto komponentais (pavyzdžiui, paprastuoju cukrumi, cholesterinu) sudaro tam tikrus neįsisavinamus juginius ir pašalina visa tai iš organizmo. O tai reiškia, kad cukraus koncentracija kraujyje savaime sumažės. Beje, daugiausia skaidulų organizmas gali gauti vartojant juodą duoną, kruopų košes.

Gyvulinės kilmės baltymai. Svarbus ir baltyminis maistas – juk insulino deficitas sutrikdo ne tik angliavandenių ir riebalų aykaitą, bet ir baltymų sintezę. O gyvulinės kilmės baltymuose esama nepakeičiamų aminorūgščių, kurias tokia forma organizmas pasisavina itin lengvai.

• Dar visai neseniai manyta, kad nuo diabeto galima apsisaugoti valgant daug mėsos. Tačiau naujausi tyrimai parodė, jog ir su mėsa turėtumėte elgtis nuosaikiai, valgyti ne dažniau kaip 1 kartą per dieną, be to, tik neriebios.

Žalingi įpročiai. Atsisakykite žalingų įpročių. Pasak mokslininkų, rūkymas taip pat provokuoja diabeto atsiradimą arba gali tapti jo paūmėjimo priežastimi.

Fizinis krūvis. Jei jau turite viršsvorio – teks atidžiau stebėti savo kūną ir stengtis numesti nereikalingus kilogramus. Kiekvienas kilogramas, kurį numeta diabetikas, prailgina jo gyvenimą 3-4 mėnesiais. O svorio mažinimas dar iki susergant diabetu tikimybę išsivystyti šiai ligai sumažina  net 30 proc. Taigi kasdienis fizinis krūvis – ne prabanga, o būtinybė. 40-50 minučių intensyvios treniruotės kasdien – jūsų duoklė organizmui. Jei tiek laiko skirti negalite – užtektų bent jau kasdien po 30 min. pasivaikščioti greitu žingsniu.

Kraujospūdžio kontrolė. Stebėkite savo arterinį kraujospūdį. Būtent jis gali tapti postūmiu angliavandenių apykaitos surikimams. Esama duomenų, kad diabetas dažniau renkasi žmones kuriuos vargina padidėjęs kraujospūdis.
 
 

 

 

Asmeniškai TAU dietologo sudarytas valgiaraštis
​​​


Rušiavimas:

Rašyti komentarą:

Vardas*
El. paštas
Komentaras*
* žymi privalomus laukus